När företag berättar att de har börjat arbeta med hållbarhet blir vi på Kung Markatta lite extra glada och stolta. Vi tycker att det är det viktigaste som finns – att ge tillbaka till jorden och vårda våra gemensamma resurser. För oss är ju detta långt ifrån nytt, tvärtom – det var själva grundtanken när företaget startades 1983.
Då i en liten lägenhet i Örebro, med import av varor som tullverket ibland tyckte var suspekta och som ingen riktigt förstod vad det var. Tofu till exempel, är det något ätbart? Och växtbaserat protein var fortfarande ett okänt begrepp för de flesta.
Sveriges grönaste varumärke
I dag, snart fyra decennier sedan starten av Kung Markatta, har mycket förändrats i vårt samhälles syn på mat, men klart är att vårt djupa engagemang för ekologi och hållbarhetsfrågor består! Kung Markatta utsågs äventill Sveriges grönaste varumärke 2021 och 2022 hamnade varumärket på en välförtjänst tredjeplats i sin bransch, i en konsumentrankning från Differ. Och numera ingår Kung Markatta i Midsonakoncernen som 2023 utsågs till Sveriges mest hållbara bolag inom dagligvaror. Det gör oss såklart också varma i själen.
Vi vill gärna berätta om vad vi har åstadkommit och om allt viktigt som vi vill göra framöver, men här sammanfattar vi det viktigaste, så att du får ett grepp om vad vi håller högt på vår hållbarhetsagenda.
Vegetarisk inspiration
Och om du för egen del funderar kring vad du kan göra för klimatet finns det ett enkelt budskap – ät så mycket växtbaserad mat som möjligt.
Önskar du mer inspiration till det vegetariska eller veganska köket hittar du mängder av fina recept här – det ska ju inte bara vara grönt, det ska ju vara fantastiskt gott också!