När företag berättar att de har börjat arbeta med hållbarhet blir vi på Kung Markatta lite extra glada och stolta. Vi tycker att det är det viktigaste som finns – att ge tillbaka till jorden och vårda våra gemensamma resurser. För oss är ju detta långt ifrån nytt, tvärtom – det var själva grundtanken när företaget startades 1983.

Då i en liten lägenhet i Örebro, med import av varor som tullverket ibland tyckte var suspekta och som ingen riktigt förstod vad det var. Tofu till exempel, är det något ätbart? Och växtbaserat protein var fortfarande ett okänt begrepp för de flesta.

Sveriges grönaste varumärke

I dag, snart fyra decennier sedan starten av Kung Markatta, har mycket förändrats i vårt samhälles syn på mat, men klart är att vårt djupa engagemang för ekologi och hållbarhetsfrågor består! Kung Markatta utsågs äventill Sveriges grönaste varumärke 2021 och 2022 hamnade varumärket på en välförtjänst tredjeplats i sin bransch, i en konsumentrankning från Differ. Och numera ingår Kung Markatta i Midsonakoncernen som 2023 utsågs till Sveriges mest hållbara bolag inom dagligvaror. Det gör oss såklart också varma i själen.

Vi vill gärna berätta om vad vi har åstadkommit och om allt viktigt som vi vill göra framöver, men här sammanfattar vi det viktigaste, så att du får ett grepp om vad vi håller högt på vår hållbarhetsagenda.

Vegetarisk inspiration

Och om du för egen del funderar kring vad du kan göra för klimatet finns det ett enkelt budskap – ät så mycket växtbaserad mat som möjligt.

Önskar du mer inspiration till det vegetariska eller veganska köket hittar du mängder av fina recept här
– det ska ju inte bara vara grönt, det ska ju vara fantastiskt gott också!

 

beetroot800x1200.jpg

Växtbaserat för klimatet

Glädjande nog är växtbaserat protein på frammarsch. Många kan tänka sig att äta mer vegetariskt och utbudet av produkter med vegoprotein blir allt större i butikerna. Den här utvecklingen vill vi stärka, för vi vet att ett av de mest effektiva sätten att minska vår klimatpåverkan är just att minska mängden kött och öka mängden grönt på tallriken.

Vego för varje dag

Från oss på Kung Markatta hittar du till exempel tofu, färs av soja och därutöver många sorters linser och bönor. Våra vegoprodukter finns både bland torrvarorna och i kyldisken. Allt för att du enkelt ska kunna laga en riktigt god vegetarisk middag alla veckans dagar!

Fredagsmys på nytt sätt

Men spelar det då så stor roll om man väljer att äta fredagstacos av nötfärs eller sojafärs, eller tillagar en bowl med nötkött eller marinerad tofu? Kort svar: Ja. Även om korna har betat på granngården och bönorna fraktats långt är det fortfarande mycket lägre klimatpåverkan för baljväxterna. Ett kilo nötkött har i genomsnitt 26 kilos utsläpp av koldioxidekvivalenter medan baljväxterna har under 1 kilo i jämförelse. Och maten vi lägger på tallriken, tillsammans med maten vi slänger, står för ungefär en tredjedel av våra konsumtionsbaserade klimatutsläpp i Sverige.

Vi kan också tillägga att för oss på Kung Markatta är det viktigt att kunna erbjuda produkter med lågt koldioxidavtryck, där hållbarhetsaspekten är central i alla delar i värdekedjan: förpackning, tillverkning, transport och anskaffning. Här kan du läsa mer om det arbetet.

 

Tofu_taco800x800.jpg

Växtbaserat för din hälsa

Vem vill inte äta gott och hälsosamt? Vi har genom åren alltid velat uppmuntra till mer vegetarisk mat på köksbordet, vi har även satsat på produkter med till exempel fullkorn och mycket fibrer. Fullkornspasta, rågbröd, linspasta och fullkornsris är bara några exempel i vårt sortiment, utöver allt gott vegoprotein i form av tofu, sojafärs, linser och bönor.

Att ibland byta ut rött kött & charkprodukter har stora hälsofördelar, menar Livsmedelsverket. I deras Matvanekoll skriver de att mer än ett halvt kilo kött och chark i veckan ”ökar risken för några vanliga cancersjukdomar. Viktiga näringsämnen som finns i kött finns också i vegetariska alternativ som bönor, ärter, linser och sojarätter.” Hos vårdguiden 1177.se kan du läsa mer om vegetarisk mat och näringsämnen.

Vi på Kung Markatta kommer att fortsätta satsa på produkter som är goda, växtbaserade, ekologiskt odlade och utan onödiga tillsatser. Varför krångla till det?

bio_diversity800x800.jpg

Biologisk mångfald

Varför ska man äta ekologiskt? Det finns många skäl till att människor väljer att odla och äta ekologisk mat. Ur ett hållbarhetsperspektiv är biologisk mångfald en viktig faktor, alltså variationsrikedomen bland växter och djur i våra ekosystem. Denna artrikedom, som är en förutsättning för arters existens och för att vi i slutändan ska kunna överleva och få mat på bordet, befinner sig under ett ständigt hot. Enligt FN:s expertpanel för biologisk mångfald befinner vi oss i den sjätte massutrotningen, där 75% av jordens arter riskerar att försvinna.

Utan kemiska bekämpningsmedel

En av faktorerna bakom detta är det homogena jordbruket med bara en enda sorts gröda och användning av kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Detta kan leda till att jordar utarmas och mångfalden av fåglar, insekter och andra livsviktiga smådjur minskar. Ekologisk odling ger i genomsnitt 30% fler arter av växter, insekter och andra djur jämfört med konventionell odling.

Genom att välja ekologiska produkter bidrar du till ett mer hållbart jordbruk där pollinatörerna kommer att tacka dig. Bee Happy!

Carrot_Juice_800x1200.jpg

Inspirerande innovationer

Har du sett våra grönsaksjuicer, kombuchadrycker eller kanske smakat våra goda nötsmör? Det är ingen slump att våra senaste innovationer varit inriktade på god vegetarisk mat och dryck på temat ”quick and healthy”. Vi vill att det ska vara lätt att få i sig växtbaserat, oavsett om du är småbarnsförälder med minimalt med tid för vardagsmaten eller matnörden som tar dig tid att laga middag och njuter av den i timtal. Här listar vi några av de saker vi tycker är viktiga när vi tar fram nya produkter.

  • Vi ser det som en fantastisk möjlighet att arbeta fram rena produkter utan onödiga tillsatser och som smakar gott och ger oss en hållbar framtid. Detta är en stor drivkraft för alla oss som jobbar med Kung Markatta.
  • I varje projekt värderas produkternas innehåll och förpackningar utifrån hälso- och hållbarhetsaspekter genom tydligt uppsatta kriterier för exempelvis socker, salt, fibrer, förpackningsmaterial, fyllnadsgrader samt olika märkningar som är viktiga för att visa kvaliteten hos de produkter som vi tar till marknaden.
  • När vi utvecklar nya produkter för Kung Markatta utgår vi från hälsa och hållbarhet som är en del av vår värdegrund. Vi försöker hela tiden att vara i framkant och ligga nära våra konsumenter, med koll på trender framåt och i nära dialog med våra leverantörer. Läs mer om arbetet med våra leverantörer här.

Har du fler undringar, förslag eller synpunkter är du självklart välkommen att höra av dig till oss!

Kung Markatta och Parisavtalet

Kung Markatta ingår också i Midsonakoncernern som anslutit sig till Science Based Target initiative – ett samarbete mellan WWF, CDP, FN:s Global Compact och World Resources Institute. Midsona har i och med detta åtagit sig att sätta ett vetenskapligt baserat mål för att minska på sitt utsläpp av växthusgaser för att vara i linje med FN:s klimatmål i Parisavtalet. Här kan du läsa mer om det.